فیلم | سه تلاوت از متولی عبدالعال در سه مقام
کد خبر: 3910770
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
یادی از قاری «فدادنه» در پنجمین سالگرد وفات/

فیلم | سه تلاوت از متولی عبدالعال در سه مقام

سید متولی عبدالعال، از قاریان نامدار مصری، در سال 1947 میلادی در روستای «فدادنه» مصر متولد شد و در 12 سالگی قرآن را حفظ کرد.

فیلم | سه تلاوت از متولی عبدالعال در سه مقام

به گزارش ایکنا، امروز، 25 تیرماه، مصادف است با پنجمین سالگرد درگذشت سیدمتولی عبدالعال. وی از پنج سالگی در محضر پیرزنی مصری به نام «مریم رزیق» در روستای فدادنه در شهر «فاقوس» استان «شرقیه» مصر حفظ قرآن را آموزش دید و بارها در این باره سخن گفته بود و به این مسئله افتخار می‌کرد.

اگر این پیرزن نبود، حافظ قرآنی در روستای فدادنه پرورش نمی‌یافت، او ازدواج نکرده بود و در 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

متولی عبدالعال از محضر شیخ «احمد الصاوی عبدالمعطی» نیز بهره‌مند شد و در جلسات قرآن او قرائت «حفص عن عاصم» را یاد گرفت. سپس به کلاس‌های شیخ «طه الوکیل» در روستای «العرین» رفت و در محضرش علوم قرآنی، قرآن به روایت ورش و قالون عن نافع را آموخت و شهرتش روستایش فدادنه را دربرگرفت.

او همچنین برای شرکت «صوت الشرقیه» مصر سوره یوسف و سوره‌های کوتاه قرآن را با صدای خود ضبط کرد و همین امر سبب شد که در اقصی نقاط مصر به شهرت برسد.

این قاری مصری، که تلاوت‌های زیادی در ایران، لبنان، سوریه، آفریقای جنوبی، هند و آمریکا داشت، سرانجام در 16 جولای 2015 برابر با 25 تیرماه 1394 در 68 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

سه فیلم از تلاوت‌های سید متولی عبدالعال در سه مقام بیات، سه گاه و حجاز، که در آن آیاتی از سوره الرحمن قرائت شده است، در ادامه می‌آید:

مقام بیات

آیه 58 و 59 سوره الرحمن: «كَأَنَّهُنَّ الْيَاقُوتُ وَالْمَرْجَانُ: گويى كه آنها ياقوت و مرجانند/ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ؛ پس كدام يک از نعمت‌هاى پروردگارتان را منكريد.»

مقام سه گاه

آیات 50 تا 52 الرحمن: «فِيهِمَا عَيْنَانِ تَجْرِيَانِ؛ در آن دو [باغ] دو چشمه روان است»/ «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ: پس كدام يك از نعمت‌هاى پروردگارتان را منكريد»/ «فِيهِمَا مِنْ كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ: در آن دو [باغ] از هر ميوه‏‌اى دو گونه است.»

مقام حجاز

آیه 54 الرحمن: «مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ؛ بر بسترهايى كه آستر آنها از ابريشم درشت‏ بافت است تكيه می‌کنند و چيدن ميوه [از] آن دو باغ [به آسانى] در دسترس است.»

انتهای پیام
captcha